Choď na obsah Choď na menu
 


RODIČOM- RADY

 

 

„Všetko, čo skutočne potrebujem vedieť o tom, ako žiť, čo robiť

a ako vôbec byť, som sa naučil

v materskej škole. Múdrosť na mňa nečakala na vrchole hory nazývanej postgraduál, ale na pieskovisku materskej školy.“ Robert Fulghum.

    •  

 

Viete, ako zlepšiť imunitu vášho dieťaťa?

Pri slove jeseň si každý z nás predstaví pestrofarebné lístie šuchotajúce pod nohami, prechádzky v prírode, zbieranie gaštanov, teplý čaj, púšťanie šarkanov, vyrezávanie tekvíc alebo čítanie knihy pod teplou dekou. Avšak v tomto chladnom jesennom období sa obzvlášť u detí nevyhneme ani soplíkom, kašľu, chrípke či iným bežným ochoreniam. Tie sú síce nepríjemné, ale zároveň potrebné, aby si dieťa voči nim vybudovalo imunitu. Viac o tom, čo to imunita vlastne je a tiež niekoľko tipov, ako ju môžeme u detí zlepšiť, vám prezradíme v nasledujúcich riadkoch.

Imunita je schopnosť odolávať vonkajším škodlivým organizmom, akými sú baktérie alebo vírusy, vnikajúcim do nášho tela. Vyjadruje sa mierou imunity, ktorú človek môže zdediť (prirodzená, vrodená imunita) alebo získať (získaná, adaptívna imunita ). Náš imunitný systém nemá v tele presnú adresu, a preto sa nazýva aj difúznym orgánom (pozn.autora: difúzny = rozptýlený). Skladá sa z buniek, tkanív a orgánov, ktoré spoločnými silami chránia náš organizmus pred cudzorodými škodlivými organizmami. Veľmi dôležitú úlohu tu zohrávajú biele krvinky, ktoré tieto cudzie organizmy napádajú a ničia. A obrovský význam pre správne fungovanie imunitného systému má aj stav nášho tráviaceho traktu, a to najmä črevnej mikroflóry. Tá vytvára prvý ochranný štít a zachytáva väčšinu škodlivín prijímaných v potrave. Najnovšie výskumy tiež potvrdili, že imunita je úzko spätá s nervovým systémom a psychikou. Preto sme v stresových a konfliktných situáciách na choroby oveľa náchylnejší.

Strava, strava a ešte raz strava

 Pre detský organizmus je najdôležitejšia pestrá strava plná vitamínov a minerálov. Deti by mali konzumovať množstvo sezónneho ovocia a zeleniny a dbať by sme mali aj na ich kvalitu. Ideálne by mali pochádzať z lokálnej produkcie. Takéto ovocie či zeleninu kúpite priamo u farmárov alebo na trhoch. V jesennom a zimnom období by sme deťom mali zvýšiť aj prísun vitamínu C, ktorý každé ráno ľahko doplníme napríklad šťavou z pomarančov.  K správnemu fungovaniu črevnej mikroflóry prispievajú najmä probiotiká, ktoré z potravín obsahuje biely jogurt, bryndza, syry či kyslá kapusta. Ak sa tieto nenachádzajú na zozname obľúbených potravín vášho dieťaťa, doplniť ich dokážete aj pomocou výživových doplnkov, ktoré sa dajú bežne kúpiť v lekárňach. Snažte sa čo najviac vyhnúť sladkostiam a polotovarom, ktoré organizmus iba zaťažujú a ten potom nedokáže účinne bojovať s baktériami.

Nezabúdajte ani na pravidelný pohyb a spánok  

Dobré rady na záver

 Vo vrecku máme ešte zopár rád na záver, ktoré vám taktiež pomôžu vyhrať boj s detskou chorobou. Počas chrípkového obdobia sa snažte s deťmi vyhýbať preplneným priestorom akými sú obchodné domy, kiná či divadlá. Pomocou zvlhčovača, izbových rastlín alebo uterákov na radiátoroch udržujte v byte primeranú vlhkosť (40-55 %). Pretože suchý vzduch vysušuje sliznicu a dýchacie cesty a narušuje tak ich prirodzenú vlhkosť. Detský organizmus je potom náchylnejší na rôzne ochorenia. V neposlednom rade dbajte aj na hygienu a naučte deti umývať si ruky pred jedlom, po toalete, návrate z vonku či pred spánkom. Úplne k tomu postačí vlažná voda a klasické mydlo. Hygienu treba dodržiavať, ale určite to nepreháňajte s antibakteriálnymi mydlami a inými dezinfekčnými prostriedkami. Často môžu narobiť viac škody ako úžitku. Organizmus zvyknutý na sterilné prostredie bude boj s vírusmi zvládať určite ťažšie ako taký, čo s nimi príde raz za čas do styku. Psychická pohoda je tiež dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje imunitu. Dieťa je veľmi senzitívne a vníma viac, ako si dokážete predstaviť. Jeho náchylnosť na choroby môže byť spôsobená aj stresom, strachom, napätím či konfliktmi v rodine. Aj v tomto prípade platí zlaté pravidlo šťastná mama, šťastné dieťa.

zdroj-internet

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Radosť

(spokojní odičia , 31. 3. 2017 13:02)

Sme veľmi radi , že sa nám podarilo k vám dostať. Dakujem